Persiapan Sekolah Qoid Darjah 2

by - January 02, 2018

Assalamualaikum..

Dah mula persekolahan sesi 2018. Tahun ni Qoid darjah 2. Qhalif dah 4 tahun. Plan asal nak hantar Qhalif ke playschool tapi ditangguhkan. Persiapan Qoid tahun ni biasa saje. Macam tahun sebelum ni. Ibu Ayah je yang excited kan.

BUKU SEKOLAH
Ke kedai buku sekolah masa cuti hari tu. Beli buku tulis je dan lencana sekolah untuk baju kan. Jumlah keseluruhan RM23.40. Tu pun buku latihan tahun lepas banyak lagi. Jadi tahun depan dah boleh kurangkan lagi duit buku..hehe. Zaman sekarang buku aktiviti diberi dan ditaja pihak sekolah. Jadi kalau ada buku tambahan boleh dibeli di luar sekolah. Untuk latih tubi di rumah.

ALAT TULIS
Kerana tahun lepas seksa sungguh membalut buku maka tahun ni ambil langkah proaktif beli pembalut buku plastik ni. Tapi buku teks tak dapat lagi, so tak pasti ok ke tak. Pembalut buku latihan tu besar sikit, so kena stapler kan bahagian belakang. Anak lelaki kan. Kalau tidak tolong jaga kan. Cukup setengah tahun lunyai dah buku tu. Kulit dah kemana..hehe. Pensil pun beli berkotak-kotak almaklum bakal hilang atau cicir dalam tempoh 2 3 hari lagi. Beli sekotak tu RM2.50. Oklah kan. Pensil warna tu RM5.50 memang kena beli selalu. Mungkin sebulan 1.

BAJU DAN KASUT SEKOLAH
Qoid tak membesar sangat pun. Jadi baju sekolah Lynda beli tambahan 2 pasang je. Baju tahun lepas 2 pasang masih elok. Baju putih rendam dengan sabun bagi nampak bersih. Dan masih muat. Total beli baju jenama Canggih 2 pasang termasuk singlet dan stokin dalam RM155.
Kasut sekolah pun tak beli. Tahun lepas beli 2 pasang. Lepas tu pertengahan tahun hilang sebelah. So beli baru dah. Masih elok yang beli baru tu. Tunggu pertengahan Mac atau Jun ke baru kita beli kasut baru lagi. Anak lelaki juga kalau pakai cukup 2 hari dah kena tukar kasut baru.

BEG SEKOLAH
Beg sekolah tahun lepas beli jenama Tropicana Life RM70. Beg zaman ayah ibu sekolah. Dan beg tu masih elok lagi. Zip tak rosak, takda koyak dan masih cantik. Cuma comot sikit maklum juga anak lelaki. Rendam dan basuh dah jadi macam baru balik. Kain kualiti tinggi. So, tahun ni  tak beli beg sekolah. Kebetulan kalau rosak beg ni, Encik Hubby dapat satu beg hari tu. Memang simpan untuk Qoid pakai.


NAMA DAN STICKER
Tahun lepas Lynda rajin buat sticker untuk lekat pada setiap barang Qoid. Untuk pensil dan lain-lain. Tahun ni tak buat. Cuma untuk pensil dan pensil warna, ambil pisau dan toreh je sikit hujung. Lepas tu inform Qoid. Kalau jatuh, tengok belakang pensil tu. Maknanya tu Qoid punya. Ini adalah perkara biasa sepanjang Darjah 1 dulu. Taktahu tahun ni macam mana. Harapnya, lebih berhati-hati dan belajar dari tahun lalu. Nama di buku latihan tulis tangan je. Sebab tak banyak sangat. Cuma memang kena print nama nak lekat pada buku teks dan buku aktiviti. Ni tunggu buku dapat juga.

Kembali kepada rutin biasa. Bangun lebih awal dan tunggu Qoid bersiap. Waktu rehat tengah hari ambil dia dari sekolah, siapkan untuk makan tengah hari dan hantar ke rumah nenek mengaji. Tahun ni darjah 2 start tuisyen seminggu sekali untuk subjek Matematik. Kalau Ibu Ayah ajar terjerit macam Tarzan tak mendatangkan kesan pun, so pergilah belajar dengan cikgu. Seminggu sekali oklah. Tukar suasana belajar juga. Semoga tahun ni lebih fokus dan dipermudahkan.xoxo

Lynda Che Lah 


You May Also Like

3 Perkongsian

  1. okay..gud tips. Betul juga lynda ehh.. memang kna hantar la ni tusiyen.

    ReplyDelete
  2. Selamat kembali ke sekolah Qoid, rutin ke sekolah dah bermula.

    ReplyDelete
  3. sama umur anak kita. chaiyokkk

    ReplyDelete

~Dah Baca Tak Mahu Komen?~

Instagram