Kucing ~ Pembawa Rezeki dan Pelindung

by - February 20, 2018

Assalamualaikum..

Lynda bukan orang yang suka kucing. Atau erti kata lain, takut kucing. Kenapa takut taktau..hehe.. Takut dengan kuku dan cengkaman dia. Memang menjeritlah kalau kucing memanjat kat paha kalau kat kedai makan ke atau diacah dengan kucing. Encik Hubby tau tapi memang kadang sengaja nak kenakan.

Sejak pindah ke kampung halaman balik, kami bela kucing. Itu pun kebetulan. Tak bela dalam sangkar pun. Biarlah lepas bebas dan pandailah kucing tu cari toilet. Mulanya sebab nenek dan atuk dah tak larat nak jaga kucing. Jadi kamilah ambil buat peneman je dan jaga rumah. Banyak juga jasa kucing-kucing ni.
Kalau balik dari mana-mana dah mengendeng semua minta makan. Kalau ikut yang sihat dan berjaya diselamatkan masa mula-mula ada 3 ekor. Tapi 2 ekor pandai sangat masuk bawah kereta ikut TokAyah pergi kerja. Sudahnya entah mana cicir. Jadi tinggallah si Putih seekor. Ni lah yang dijaga termasuk si ibu tua. Putih ni memang dari kecil manja. 

Dan yang penting kebersihan terjaga walaupun buang air tu depan rumah. Tapi berkambus. Kadang petang bersihkan buang dalam longkang atau atas tanah. Kurangkan bau padahal kami dah imun kot bau dia kan.. Tapi bersihkan juga sebab kalau ditiup angin semerbak juga.

Alhamdulillah. Kami sentiasa bagi makan. Kebetulan ada rezeki lebih, kongsilah apa yang ada. Tetap yakin dan percaya, berbuat baik dan beri makan kepada binatang kesayangan Rasulullah ni akan membawa keberkatan. Cukup sentiasa Insha Allah.
Disamping tu, kucing-kucing ni tangkap cicak dan katak. Hehe.. kadang pagi buka pintu, tengok bangkai katak atau cicak depan rumah. Baguslah kan. Dan baru ni, Putih berjaya halang ular dari masuk rumah. Kebetulan kami balik ambil Qoid dari trainning taekwondo. Dalam pukul 10 malam macam tu. Tengok Putih tengah jalan merenung sesuatu. Encik Hubby turun kereta nak halau Putih ke tepi. Tapi nampak benda hitam. Dan diamati, rupanya ular. Dok diperhati oleh Putih. Tapi ular tu TokAyah yang bunuh sambil Putih berjaga. Alhamdulillah. Pelindung kami.



Kalau kami keluar berjalan ke rumah nenek atau Mama, akan menurutlah sekali langkah kami. Rasa selamat juga kan sebab kucing ni alert. Encik Hubby paling sayang. Sebab dia memang tukang rawat, tukang belai dan tukang bagi makan. Si Belang dari mata tertutup dirawat sampai elok mata cuma buta sebelah. Sayangnya Belang hilang rasanya dimakan anjing. Kecil lagi tak pandai jaga diri.
Dan sekarang, Putih sakit. Tak tahu kenapa. Duduk je depan rumah dan kadang-kadang duduk menyorok belakang rumah Atuk. Taknak makan. Taktahu sakit apa. Sedang dirawat dan kami tukar makanan. Tengoklah. Harap sihatlah balik sebab Putih lincah dan aktif. Semoga Allah pulihkan balik Putih. Kesian pula tengok. Lain kali ada rezeki, bertambahlah kucing-kucing ni. Selagi tak menyusahkan jiran tetangga dan mengganggu dengan bau-bauannya, kita jaga dan belalah kan. Tapi dalam masa yang sama jaga kebersihan dan sensiviti juga. Berbuat amal sesama makhluk Allah..xoxo

Lynda Che Lah

You May Also Like

5 Perkongsian

  1. Kak min suka kucing..heheh dulu ada bela tapi skrg dah x ada..ekekek..kucing memang bawak rezeki

    ReplyDelete
  2. hehehe.. k. azni penakut kucing.... tapi jenih muka penyet tu suka juga tgk

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama.. Taktau nape takut kak. Tapi suka tgk..hehe

      Delete
  3. Sama, Fatin pon ada bela kucing. Penat penat dapat gomol kucing ni hilang japp penat tu. Tambah tambah kalau perut dia gendut. Geram! Hahaaa

    ReplyDelete
  4. Moga Putih cepat sembuh & kembali mcm biasa

    ReplyDelete

~Dah Baca Tak Mahu Komen?~

Instagram