27 February 2018

Tabik Pada Mat Motor Malaysia

Assalamualaikum..
Selama ni Lynda dengar je tentang kemuliaan hati Mat Motor Malaysia. Tentang kebaikan hati mereka membantu di jalan raya. Tentang semangat setiakawan mereka walaupun tidak mengenali antara satu sama lain. Dan semalam dapat tengok sendiri. Dan nak beritahu, bangganya.

Semalam balik dari pejabat, Encik Hubby yang ambil. Sebab balik lewat. Jadi naik motor je lah. Malaysia ni kira ramailah yang mencari rezeki guna motosikal kan. Tak terkecuali suami Lynda. Jadi mereka ni berhujan berpanas mencari rezeki. Boleh tengokkan berapa banyak motosikal di jalan raya setiap pagi dan petang. Kebetulan balik semalam, ada sebuah kereta tersadai tengah jalan menghalang laluan lalulintas.



Maklumlah, waktu puncak balik kerja ni memang akan mengundang kesesakan teruk. Kereta tu tersadai je tengah jalan dan kebiasaan rakyat Malaysia adalah hon. Jalan sesak dan hon mungkin akan membantu. Lynda tengok, seorang wanita di tengah jalan sambil memegang telefon dan ada seorang budak lelaki di dalam kereta. Punca rosak tidak pasti.

Sampai di roundabout, Encik Hubby berhenti dan turun dari motosikal untuk bantu menolak kereta tu ke bahu jalan. Sambil Encik Hubby bercakap dengan pemandu wanita tu, datang sebuah motosikal lain parking di bahu jalan. Macam satu tarikan pula antara mereka ni. Sebab, lepas tu datang lagi 3-4 motosikal lagi berhenti di tepi dan membantu mengalihkan kereta berkenaan ke bahu jalan. Tanpa dipinta dan tanpa disuruh. 
Lepas dah alih kereta tu, sekurang-kurangnya jalan lancar kecuali bila pemandu lain sibuk nak tengok apa jadi. Kebiasaan rakyat Malaysia. Moment ni macam terharu. Selama ni dengar je. Tentang semangat bersatu mereka tanpa dipinta. Yang baik-baik kita ambil dan contohi. Yang tak baik, semoga ada yang tersedar dan perbaiki.

Encik Hubby pun selalu cerita. Mereka tiada alasan tidak bantu. Mereka ada satu semangat bantu membantu. Kalau tayar pancit, bantu. Kalau minyak habis pun bantu. Dan bukan bantu sesama mereka sahaja. Tapi bantu pengguna jalan raya yang lain. Dan menghalang sesuatu yang buruk terjadi. Mat Motor bukan Mat Rempit. Ada beza kan. Beza pada nama dan atitude. 

Kepada Mat Motor Malaysia, teruskan kemuliaan dan setiakawan anda. Tahniah dengan semangat anda dalam hujan atau panas mentari. Masih ada yang berhati mulia dan bersemangat baik macam anda. Terus bangga dengan diri anda sendiri. Dan hati-hati di jalan raya. Bagi pengguna jalan raya lain, mereka juga salah seorang pengguna. Jadi hormati dan santuni mereka. xoxo

Lynda Che Lah

1 comment:

  1. Semoga mat motor sentiasa bersedia membantu.. Mungkin lepas ni attitude hon boleh diubah kepada menghulurkan bantuan pula kot..

    ReplyDelete

~Dah Baca Tak Mahu Komen?~

Instagram