01 March 2018

Ajar Qoid Kira Duit

Assalamualaikum..
Dah masuk Mac. Sekejap je kan. Insha Allah minggu depan Qoid akan menduduki ujian Sumatif 1. Biasanya ujian Sumatif merangkumi pembelajaran sejak awal ke suku tahun pertama. Dan subjek paling risau Matematik. Biasalah kan.

Ok..Qoid masa tahun 1 memang agak perlahan dalam pelajaran Matematik. Tapi soalan tahun 1 agak  mudah sebab tidak merumitkan. Dan di tahun 2 ni, kami mula hantar dia tuisyen Matematik. Cikgu yang ajar pun, buat pembelajaran one to one. Maknanya, tumpuan sepenuhnya. Alhamdulillah setakat ni kalau suruh buat latihan tu memberansangkan. Tak payah Ibu jadi Tarzan ajar Matematik..hehe..



Lagi satu yang amat penting untuk anak-anak tahap satu ni adalah belajar kira duit. Mereka amat mudah terpedaya dengan jualan di kantin dan di luar sekolah. Dan kadang-kadang, ambil mudah tentang baki yang patut dipulangkan semula. Situasi kantin sekolah tahulah kan. Bising dan kelam kabut. Jadi, samada mereka leka atau tidak tahu ada baki. 

Situasi ni dihadapi hari-hari sewaktu Qoid tahun 1. Tak tahu harga makanan. Tak tahu berapa baki. Jadi Lynda ambil inisiatif sendiri ajar Qoid kira duit. Kira duit paling mudah. Dan dalam jumlah yang mereka guna sahaja. Setakat ni, antara RM1 ke RM20.
Lynda mulakan dengan buat soalan mudah tentang duit dan baki. Terangkan maksud baki. Jadi untuk baki kena tolak. Dan perkenalkan dengan duit yang sebenar. Bermula daripada 10sen sehingga ke RM10. Duit syiling dan kertas. Bagi dia rasa dan pegang serta kenal.

Kemudian buat penceritaan. Ibu beli roti harga RM1.20. Ibu bagi Qoid RM2 (2 helai RM1), pulangkan baki. Qoid buat pengiraan mudah di atas kertas. Ini jenuh juga sebab konsep ringgit dan sen tu kan. Jadi, kita kena terangkan pada dia. Sama je macam konsep tolak.

Bila Qoid dah dapat jawapan 80sen baki, minta dia beri baki tu dalam bentuk wang. Tengok dia kenal ke tak syiling 50sen perlu dicampurkan dengan syiling apa untuk jadi 80sen. Dan selepas beberapa soalan, dia dapat konsep dan mula tahu baki. 

Lynda juga ajar, jumlah duit. Jika harga barang RM3.50. Berapa yang perlu diberikan. Dan Alhamdulillah bila faham konsep boleh. Cuma perlu dipraktikkan dalam kehidupan. Dulu masa awal tahun 1 sewaktu taklimat ibubapa, Cikgu Matematik ada beritahu. Praktikkan Matematik dalam hidup. Insha Allah anak akan mudah faham.



Memandangkan kedai depan rumah je. Kadang-kadang Lynda bagi duit dan suruh beli barang. Jadi sebelum dia pergi tu, kita buat sedikit latihan matematik. Tanya dulu berapa jumlah duit yang dibawa. Dan berapa baki yang perlu dibawa pulang. Biasanya suruh beli barang yang Lynda tahu harga. Nanti dah cekap mengira, suruh beli barang dengan kuantiti lebih banyak sikit. 
Setakat ni, pernah beri RM20 sekeping dan beli makanan ringan sebungkus 40sen. Beli 4 bungkus. Baki yang dibawa balik betul dan siap dia kira. Tanya balik, berapa harga sebungkus. Biasakan tanya pada penjual berapa harga barang. Insha Allah, dia akan belajar congak nanti.

Cabaran tahun 2 pun hebat dah. Kalau tengok buku teks tahun 2, macam aduhai...payahnya. Memang berbeza dengan zaman Lynda yang rasanya mudah je. Dan anak-anak juga tidak boleh cuai menjawab soalan. Tambahan pula dengan KBAT lagi kan. Jadi soalan kebanyakan berdasarkan pengalaman dan cara berfikir. Kalau tak praktik dalam hidup, macam mana nak fikirkan jawapan kan.

Semoga dipermudahkan anak-anak kita menerima pembelajaran dan belajar. Diberi kecekalan hati dan kekuatan minda. Hebat cabaran anak-anak ni..xoxo

Lynda Che Lah


1 comment:

  1. hehe
    semoga qoid lepas ini semakin power mengira

    ReplyDelete

~Dah Baca Tak Mahu Komen?~

Instagram