Bulan Sakit..Ujian Dari DIA

Assalamualaikum..

Lama menyepi. Ingatkan tahun baru nak fokus sehari 1 entry. Nampaknya tersasar. Ni dah masuk Februari. Apakah akan tersasar juga? Takpe, kita cuba. 
Antara sebabnya, sibuk sangat di pejabat sampai bawa balik kerja ke rumah. Sabtu Ahad pun menghadap kerja ofis. Buat juga sikit-sikit walaupun macam tak lalu dah nak hadap.
Kerja Lynda melibatkan orang awam. Wang orang awam juga. So, nak taknak kena kejar juga untuk pastikan dorang puas hati. Leceh juga nak melayan kerenah dorang sebab lepas dah bayar nak tanya dah terima ke tak. Insha Allah kalau online payment ni kalau sendiri yang bayar, no akaun dan amaun betul tak jadi masalah.

Dan lagi satu sebab... Bulan Januari adalah bulan sakit. Bermula dengan Encik Hubby. Cuaca pun tak menentu kan. Sekejap panas, sekejap hujan. Mendung dan berjerebu. Memang cuaca tak sihat. Encik Hubby start demam masa 2 minggu terakhir Januari. Dia ke Putrajaya setiap hari dengan menunggang motosikal. Jadi berhujan dan berpanas. Ntah kenapa balik tu badan rasa seram sejuk dan malam tu terus demam kuat. Dan yang memburukkan keadaan, diserang batuk. Batuk bukan sebab sejuk tapi sebab Gastrik atau GERD. Nanti kita cerita lanjut.

Lepas 2 hari MC, demam masih tak kurang. Asyik tidur je tapi tak baik. Terus Lynda ambil EL, bawa ke DEMC untuk check darah dan buat xray. Tapi Alhamdulillah keputusan ok. Jadi, teruskan MC lagi 2 hari. Dan Insha Allah, dengan rehat yang cukup tu bolehlah baik pada minggu tu.

Sepatutnya, minggu terakhir Januari ni Lynda ikut teambuilding jabatan di Bentong, Pahang. Dan boleh bawa family. Bilik dah tempah dan dah diuruskan. Tapi, hari Khamis sebelum pergi tu, Qoid balik sekolah dan demam panas. Kali ni bagi ubat pun tak surut demam. Mulut merah kurang air.

Sepanjang malam, Lynda lap dan pantau suhu. Kejap turun kejap naik. Jadi, buat keputusan untuk tak pergi ke teambuilding tu walaupun boleh bawa dorang. Kesian nanti Lynda sibuk, dan mereka terabai. Lagipun demam yang turun naik memang kena monitor. Cukup 2 har Qoid demam, Qhalif pula demam. Tapi Qhalif kalau demam dia tetap aktif. So, cepat sikit dia baik. Dan dia kuat menyusu dan minum. Jadi pantau Qhalif dalam semalam je jika nak banding dengan Qoid.

Masa demam ni lah kalau boleh kita jangan bercampur dengan orang lain. Sebab virus kan. Suami Lynda pun tak pergi kerja, Qoid pun tak ke sekolah. Doktor maklumkan, virus ni akan kekal dalam tempoh 2 minggu. Jadi, memang orang yang tinggal serumah akan kena. Janganlah pula kita bawa virus ke tempat lain contohnya ofis dan sekolah kan.
Masa ni, Lynda lah paling cergas. Tapi dorang pun makan tak selera. Jadi masak pun ala kadar. Lebihnya belikan sup tulang kat kedai tomyam yang masam-masam tu. Makanlah sama-sama. Tapi duit habis berulang ke klinik. Tapi takpe, janji semua sihat balik.

Bila tengok anak sakit macam ni, doa banyak-banyak minta Allah alihkan sakit tu kat kita kan. Tapi kalau kita sakit dorang macam mana. Jadi doa semoga Allah mudahkan semua. Mudahkan dorang sembuh, mudahkan kita yang urus ni.

Isnin baru ni, Lynda ke ofis. Tapi malam sebelum tu tetiba diserang selsema. Demam takde. Di ofis, selsema teruk tahap leleh hidung. Memang selsema macam ni yang sakit kan. Habis longlai satu badan. Sejuk semacam. Kepala berat Tapi siapkan juga kerja dan malam tu balik telan ubat yang doktor ada bagi masa berulang alik tu. Kiranya penutup la ni. Orang paling kuat konon akhirnya tumbang juga dengan virus ni. Jadi Selasa tu MC dan sambung rehat Rabu, cuti Thaipusam.
Bila sakit, banyak yang kita rasa kita hilangkan. Kita hilang senyum tawa anak-anak, gurau senda suami isteri. Hilang segala deria rasa. Allah.. Sekejapan Allah tarik nikmat sihat tu. Sekejapan juga Allah uji. Sabar dan terus sabar. Bila sebelum ni anak berlari sepahkan rumah, kita rasa geram tapi bila dorang terbaring tak bersuara kita rasa, bangunlah anak! Sunyi!

Semoga tidak alpa lah kita. Allah uji sekelip mata. Allah ambil sekelip mata. Syukur dengan apa yang ada. Kalau tak sakit, kita tak fikir macam ni kan. Jadi ada sebab Allah uji. Ada sebab Allah bagi sakit. Rupanya, kita dah menyimpang. Kita dah lupa sekejap. Sesungguhnya, Allah itu tidak pernah lupa, tidak pernah tidur. Sentiasa Ada. Syukur Alhamdulillah Allah hantar `Hadiah`. Jaga diri korang. Minum air banyak. Makan buah banyak. Jaga kebersihan. xoxo

Lynda Che Lah

6 comments:

  1. get well soon..skarang cuaca tk menentu...btul tu..kalo xsihat jgn la antar ank ke taska or sekolah..nanti virus plak kn tp ada je certain ibubapa yg tk endah hal ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah Kak Amy. Dah sihat semua. Itulah. sy paling pantang tgk parents tak endah hal mcm ni. Selfish

      Delete
  2. allah tarik skejap nikmat dan gantikan pula dengan hadiah tersebut...ujian allah

    ReplyDelete
  3. semoga cepat sihat ye.. untung org sakit ni doa dimakbulkan dan diampunkan dosa2 kecil

    ReplyDelete

~Dah Baca Tak Mahu Komen?~

Powered by Blogger.